INTERVIEW MEDIABUREAU mBuy

Steven Kraanen van het mediabureau mBuy zit sinds 1 juni 2017 in de

Raad van Advies van VVV Texel. Het bureau mBuy werkt voor een groot aantal

mooie merken uit diverse branches. In dit interview deelt hij zijn kennis en kijk op

onder andere trends en ontwikkelingen in het (online) medialandschap.

Ook geeft hij een aantal tips voor toeristisch Texel.

  • Wie bent u en wat houdt u zakelijk bezig?

 

Ik ben partner bij het ‘boutique’ bureau mBuy. Een mediabureau die zich steeds meer

specialiseert in de ontwikkeling en executie van performance campagnes.

Hiermee bedoelen we dat de campagnes die ingezet worden, aanwijsbaar resultaat op moeten leveren in termen van conversie, dus verkoop tot op de winkelvloer. Dit geldt voor zowel on- als offline campagnes. Het begrip ‘boutique’ is ontleend uit de gastvrijheidsindustrie, het ‘boutique hotel’. Het staat in ons geval voor een onbegrensde service, persoonlijke aandacht, eigenzinnig, kwaliteit, snelheid en flexibiliteit. Wij hebben geen klanten, maar persoonlijke relaties waar we de benen voor uit het lijf lopen.

 

  • Welke ontwikkelingen in het (online) medialandschap maken u enthousiast?

 

De lancering van 4DX in de Nederlandse bioscoop. 4DX maakt het mogelijk om films – en dus ook bioscoopcommercials - niet alleen te zien en te horen maar ook te voelen en te ruiken. De stoelen bewegen omhoog en omlaag, van links naar rechts en van voor en naar achteren. Deze bewegingen kunnen je bijvoorbeeld het gevoel geven van vliegen of duiken. Kortom, alle zintuigen worden geprikkeld, wat leidt tot een ultieme bioscoopbeleving.

 

De digitalisering van buitenreclame-objecten, wat het mogelijk maakt om interactie te creëren tussen zgn. ‘levende’ commercials c.q. de reclameboodschap en passanten.

 

De digitalisering maakt het mogelijk om steeds beter te meten waar het effect van mediacampagnes vandaan komt. Welke mediakanalen, zenders, tijden en dagen, etc. beter scoren in relatie tot conversie.

 

Het gegeven dat merken en bedrijven steeds meer maatschappelijk betrokken zijn en daarmee maatschappelijk relevant (willen) worden. Deze ontwikkeling heeft natuurlijk ook invloed op de wijze waarop merken communiceren met mensen. Zo hebben we als individu, in zekere zin, weer invloed op datgene wat er in bijvoorbeeld de bestuurskamer van Shell besloten wordt.

 

  • Welke ontwikkeling/trend dit jaar is voor u de grootste verrassing?

 

Ik weet niet of het een verrassing is maar wat tot voor kort nog ondenkbaar leek, lijkt nu een realistischer scenario:  “Aandeel Facebook daalt met bijna 20 procent; 110 miljard dollar verdampt”. Beleggers zijn zich te pletter geschrokken van de laatste kwartaalcijfers van Facebook. Het aantal Facebook accounts in Amerika daalt. En in Europa is ook een teruggang te zien.”

 

Is een wereld zonder Facebook dominantie opeens een denkbaar toekomst scenario?

 

  • Is de platformeconomie met star players als Google, Apple en Microsoft een gevaar voor de Nederlandse mediasector (of biedt het juist kansen)?

 

Ik geloof er nog altijd in dat content bepalend is. Kortom, die platformen die goede, kwalitatieve en mediagenieke content brengen, hebben bestaansrecht. Daarnaast zie ik het hele landschap als een soort van ecosysteem; het houdt het elkaar in evenwicht. Zodra er onbalans zal ontstaan – als gevolg van de macht van star players – volgt er een tegenbeweging.

 

  • Wat is voor een (online) mediabureau de grootste uitdaging binnen haar werkveld/ branche?

 

Verrassend en creatief zijn en blijven, en voorop lopen in technologische ontwikkelingen.

 

  • Welke recente (online) media ontwikkeling zou u in de praktijk toepassen op vakantiebestemming Texel?

 

Programmatic adverteren voor Digital Out-of-home (DOOH). Een mooi voorbeeld hiervan is Transavia, die haar wintersport-advertenties alleen wilde tonen op buitenreclame-objecten als er in de betreffende skigebieden sneeuw viel. Op deze manier konden consumenten boeken met de zekerheid dat er sneeuw lag.

 

  • Heeft u vanuit uw expertise nog tips/advies voor vakantiebestemming Texel?

 

Vanuit marketingcommunicatie perspectief: Texel, blijf jezelf. Je bent uniek zoals je bent. Dat betekent ook dat je er niet voor alles en iedereen bent, jouw unieke identiteit is er voor diegene die het voelen en waarderen. Draag deze unieke identiteit dan ook uit, in alles wat je doet en hoe je communiceert.

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon

KADO Texel wordt mogelijk gemaakt door: