Onafhankelijk
toeristisch
platform
Landelijke kennisrapportage recreatief fietsen 2024
In de rapportage 'Landelijke kennisrapportage Recreatief fietsen 2024' vindt u waardevolle informatie over recreatief fietsen in Nederland en de provincies. Het kennisrapport is samengesteld door Stichting Landelijk Fietsplatform. Het Fietsplatform verzamelt cijfers over het recreatief fietsen, doen aanvullend onderzoek en zetten actief in op kennisdeling.
In het rapport staat onder andere informatie over het profiel van de fietser, fietsvakanties en de waardering van verschillende aspecten van fietsen. De belangrijkste kerncijfers uit het rapport staan in de factsheet 'Recreatief fietsen Nederland'.
Opvallende zaken uit de rapportage:
- De 8,4 miljoen Nederlands (18+) waren in 2022-2023 samen goed voor zo'n 262 miljoen recreatieve fietstochten van een uur of langer.
- Fietsknooppunten en -routes zijn populair in Nederland, met knooppuntborden en mobiele apps als veelgebruikte informatiebronnen tijdens recreatief fietsen.
- Fietsen in Nederland wordt beoordeeld met gemiddeld een 8,2. De waardering van de fietservaring verschilt per provincie, met variatie in aspecten zoals de omgeving, veiligheid en comfort van fietspaden, en de beschikbaarheid van pauzeplekken en horeca. Verbeterpunten zijn veiligheid, en comfort van fietspaden. Noord-Holland scoort op dit vlak een 7,3.
- Inwoners van Drenthe (40%) stappen veruit het meest op de fiets, recreatief en minstens eens per week. Gevolgd door Overijssel en Limbug (39%). Slechts 21% van de inwoners uit Flevoland stapt eens per week op de fiets.
- De omgeving en de fiets zelf zijn de belangrijkste factoren die de beoordeling van een fietstocht beïnvloeden, gevolgd door veiligheid en comfort van fietspaden en wegen.
- De populairste provincies voor recreatieve fietstochten zijn Utrecht (1,7 miljoen), Gelderland (1,6 miljoen), Overijssel (1,1 miljoen) en Drenthe (1,0 miljoen). In Noord-Holland worden er 842.000 recreatieve fietstochten ondernomen.
- Limburg, Gelderland en Noord-Brabant staan bovenaan wat betreft het gebruik van knooppuntborden, terwijl Utrecht en Zeeland meer de voorkeur geven aan mobiele apps voor fietsnavigatie.
Belangrijkste uitgangspunten voor Texel
Met 140 kilometer aan fietspad heeft Texel een redelijk goede dekking als het gaat om fietspaden. De samenwerking van Werkgroep Duurzame Mobiliteit, Vereniging van Fietsenhandelaren, Fietsersbond Texel en KADO Texel heeft gekeken naar waar verbeterpunten en vooral kansen liggen voor het eiland. De ambitie om de fietsinfrastructuur en -ervaring (voor bewoner en toerist) te verbeteren is cruciaal. Dit vooral gezien het feit dat momenteel 50% van de toeristen ervoor kiest om niet te fietsen. Dit biedt een aanzienlijk potentieel voor groei in het fietsgebruik, wat niet alleen de lokale economie ten goede komt, maar ook bijdraagt aan een duurzamer milieu. Een aantal uitgangspunten zijn:
- Fietsinfrastructuur Verbeteren: Er is een dringende behoefte aan de classificatie en verbetering van fietspaden op Texel om de fietservaring te optimaliseren.
- Fiets toerisme aantrekken: Het huidige percentage van 50% niet-fietsende toeristen biedt kansen om het fietsgebruik te verhogen, met als doel dit percentage binnen drie jaar te verlagen naar 40%.
- Veiligheid, onderhoud en parkeervoorzieningen: De veiligheid van fietspaden en de staat van onderhoud zijn cruciaal voor het bevorderen van fietsen; er moeten maatregelen worden genomen om deze aspecten te verbeteren. Ook is er behoefte aan meer en betere fietsparkeerfaciliteiten in de dorpen om het gebruik van fietsen te stimuleren.
- Duurzame Mobiliteit: Het bevorderen van fietsen en het verbeteren van het openbaar vervoer zijn belangrijke stappen om de drukte op de wegen te verminderen en de parkeerproblematiek aan te pakken.
Bron: Stichting Landelijk Fietsplatform