Onafhankelijk
toeristisch
platform

Reiseanalyse 2022 – Travel developments & trends op de Duitstalige markt

AdAlliance en RTL Data hebben een onderzoek uitgevoerd naar de trend en ontwikkelingen op het gebied van reizen op de Duitstalige markt. Voor het onderzoek werden tussen 20 december 2021 en 5 februari 2022 zo’n 70,5 miljoen Duitstalige mensen van 14 jaar en ouder geïnterviewd.

Belangrijke ontwikkelingen & trends uit de Reiseanalyse 2022:

  • In vergelijking met november 2019 zien we dat Duitstalige mensen meer geld uit te geven aan reizen (+ 13%), er meer tijd voor uit te geven (+ 9%) en ze verlangen ook meer om te gaan reizen (+ 7%).
  • De intenties om te reizen voor 2022: 61% van de respondenten geeft aan positieve reisintenties te hebben. 41% geeft aan heel graag te willen reizen en ook naar landen of regio’s te willen gaan die ze anders niet zouden kiezen. De reisintenties zijn bij verschillende generaties gestegen, met name bij Gen Z (16-26 jaar) met +36% ten opzichte van 2018.
  • Bij de gemaakte reizen in 2021 ten opzichte van 2020 zien we vooral een toename van korte trips (tussen 2-4 dagen) + 19%. Maar ook de vakanties van meer dan 5 dagen zijn iets toegenomen (+ 8%).
  • Ten opzichte van 2020 zijn er in 2021 meer reizen met het vliegtuig gemaakt, maar we zien ook nog steeds de trend van reizen met de auto.
  • Vakanties worden meer last-minute gepland, in 2021 werden 24% van de reizen zelfs minder dan 4 weken voor vertrek gepland. De afgelopen maanden van 2022 zien we dat in 47% van de gevallen 1 tot 3 maanden voor vertrek een beslissing gemaakt wordt.

Prognoses:

  • Reisplannen voor de komende 3 jaar laten een over het algemeen stabiele ontwikkeling zien. Europese landen stijgen met 3%. De reizen binnen Europa, maar buiten Duitsland stijgen het meest.
  • Opvallend is: in de komende 12 maanden zijn Zwitserland/Oosterrijk, Italië en Benelux populaire reisbestemmingen in Europa (buiten Duitsland) voor de respondenten (zie afbeelding hieronder).

2022 06 30 10 59 47 powerpoint praesentation adobe acrobat reader dc

Bron: AdAlliance, RTL Data, G+J iMS

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image