Onafhankelijk
toeristisch
platform
Monitor Texelbezoek
Gasten van VVV Texel krijgen bij thuiskomst een vragenlijst toegestuurd: de Texel Monitor. Hierin staan vragen over kenmerken van de bezoekers zoals inkomen, opleiding en de samenstelling van het reisgezelschap. Aan de hand van de vragen wordt ook duidelijk wat het boekgedrag is, waarom men voor Texel kiest, welke activiteiten men graag onderneemt, hoe men voorzieningen op het eiland beoordeelt en of men verbeterpunten heeft. Uit al deze resultaten maken wij de Texel Monitor rapportage.
Samenvatting
Per kwartaal halen wij conclusies uit alle data die voortkomen uit de Texel Monitor. Van een aantal opvallende resultaten staan ook grafieken op deze pagina. De conclusies kunnen worden gedownload. Daarnaast is het mogelijk om alle data die direct afkomstig zijn uit onze enquêtetool Survey Monkey hier te downloaden.
Opvallende resultaten Q3
- Algehele prijs/kwaliteitsverhouding van het verblijf op Texel wordt gewaardeerd met 7,98.
- De beoordeling van Texel als vakantie-eiland is gestegen naar 9,02 (in Q3 2024 was dit 8,87).
- Belangrijkste redenen om naar Texel te komen: significante stijging van 3,32% bij ‘Eten en drinken’ in Q3 2025 ten opzichte van Q3 2024.
- Wat heb je op Texel gedaan: de grootste stijging in Q3 2025 ten opzichte van Q3 vorig jaar zit bij ‘Wandelen (+ 7,06%).
- Het percentage respondenten waarvoor Texel de hoofdvakantie is, is ten opzichte van Q3 2024 gestegen met 3,33% naar 52,65%.
- Hoe op het idee gekomen: Bijna 47% van de respondenten antwoordt ‘Uit gewoonte, ik kom hier regelmatig’.
- Van plan om terug te komen: In Q3 2025 antwoordt 78,5%: ‘Ja’. Een stijging van 3,3% ten opzichte van Q3 2024.
Q3 2025 grafiek prijs-kwaliteitsbeoordeling
Conclusies per kwartaal
Download hieronder de conclusies per kwartaal.
Tabel: kwaliteitsscores Q3 2025
| Q3 2025 | Q3 2024 | Q3 2023 | Q3 2022 | Q3 2021 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Texel als vakantie-eiland | 9.02 | 8.87 | 8.94 | 8.88 | 8.67 |
| Algehele prijs/kwaliteitsbeoordeling | 7.98 | 8.04 | 7.98 | 8.08 | 7.73 |
| Kwaliteit en service in restaurants, cafés en strandpaviljoens | 8.39 | 8.26 | 8.28 | 8.26 | 8.12 |
| Kwaliteit van accommodatie | 8.63 | 8.58 | 8.52 | 8.71 | 8.27 |
| Kwaliteit winkels | 8.31 | 8.24 | 8.27 | 8.28 | 7.98 |
| Kwaliteit voorlichting en diensten van VVV Texel | 8.74 | 8.67 | 8.71 | 8.58 | 8.22 |
| Texelse strand | 9.14 | 9.07 | 9.05 | 8.99 | 8.83 |
| Texelse natuur | 9.21 | 9.10 | 9.11 | 9.13 | 8.96 |
| Kwaliteit wandel- en fietsmogelijkheden | 9.10 | 9.06 | 8.99 | 9.00 | 8.77 |
| Kwaliteit Texelse musea | 8.54 | 8.50 | 8.48 | 8.40 | 8.00 |
| Kwaliteit binnenactiviteiten en binnenfaciliteiten | 8.18 | 8.10 | 8.07 | 7.97 | 7.32 |
Bezettingscijfers
Bekijk hier een prognose van de bezetting van accommodaties op het eiland voor de komende 4 tot 6 weken.
Monitor Texelbezoek
Hier vindt u de Texel Monitor rapportage. Hierin staan o.a. kenmerken van de Texelbezoekers, hun wensen en behoeften ten aanzien van de Texelvakantie, beoordeling van diverse voorzieningen en het boekgedrag.
TESO vervoerscijfers
Hier vindt u de meest recente vervoerscijfers van TESO. Wij onderscheiden hierbij het aantal vervoerde personen en het aantal auto’s dat wordt overgezet.
B&B ontwikkelingen
Hier kunt u zien wat de ontwikkelingen zijn van B&B kamers op Texel per kwartaal volgens het platform AIRDNA



