Onafhankelijk
toeristisch
platform
Market Response database onderzoek 2025
Om inzicht te krijgen in de bezoekers van Texel laat VVV Texel jaarlijks onderzoeken wie er naar het eiland komen, wat hun achtergrond is en hoe dat zich ontwikkelt over de jaren heen.
Ook dit jaar heeft bureau MarketResponse een uitgebreide databaseanalyse uitgevoerd. Voor het negende jaar op rij is daarbij gekeken naar boekingen via VVV Texel, in combinatie met CBS-data. De gekozen parameters – levensfase, opleiding, gezinsinkomen en Leisure-leefstijlen – zijn zorgvuldig geselecteerd, omdat ze een belangrijke rol spelen binnen de marketingsegmentatiestrategie van VVV Texel. De analyse vormt daarmee een waardevolle basis voor de toekomstige promotionele activiteiten.
Door de uitkomsten van 2025 te vergelijken met de volledige reeks van 2017 tot en met 2024, ontstaat een helder beeld van de ontwikkelingen en trends binnen de Texelse vrijetijdseconomie. Deze inzichten bieden waardevolle handvatten voor toeristisch ondernemend Texel.
In deel 1 van deze jaarlijkse reeks komen de parameters ‘Gezinsinkomen’ en ‘Leisure-leefstijl’ aan bod. Midden november volgt deel 2, met de analyses van ‘Levensfase’ en ‘Opleiding’, eveneens via dit platform.
De belangrijkste conclusies en bevindingen uit deel 1:
-
De groep ‘2,5x modaal’ op Texel blijft significant groter dan op landelijk niveau. Tezamen met “2x modaal” vertegenwoordigen deze twee inkomensgroepen ruim 56% van de gasten op Texel, waar dit landelijk net onder de 40% is in 2025. Dit beeld is vergelijkbaar met 2024.
-
‘2x modaal’ laat na een flinke stijging in 2024 (van 11,5% naar 19,8%) nu een daling zien naar 19%. Landelijk zien we een stabilisering op 15% waar dit in 2023 nog op 8,9% zat (modaal inkomen in 2025 is ruim € 46.000).
-
2 jaar op rij is het aandeel van ‘Beneden modaal’ en ‘Modaal’ hetzelfde. Respectievelijk 8,3% en 9.3%.
-
Opmerkelijk: terugloop op Texel van ‘Stijlzoeker’-doelgroep naar 20,9%. Voor het tweede jaar op rij en sinds de start van deze analyse in 2018 is een daling zichtbaar en komt deze groep net onder het niveau van 2018. Deze groep is op Texel oververtegenwoordigd t.o.v. landelijk (15,6%).
1. Gezinsinkomen
2,5x modaal of hoger blijft ook in 2025 grootste groep op Texel met ruim 37%
Sinds 2018 het grootste segment op Texel en alleen bij de start van de meting in 2017 was de grootste groep ‘1,5x modaal’. Na een uitzonderlijke toename in 2021 (41,7%) met daarna een daling naar 37,1% in 2024, vertegenwoordigt deze groep anno 2025 37,4% van de Texel bezoekers. Hetgeen ver boven het landelijk gemiddelde ligt (landelijk in 2025: 24,6%).
Geen opvallende verschuivingen in 2024 op Texel en landelijk
Zowel op Texel als landelijk zijn er geen opvallende verschuivingen. Landelijk zijn de cijfers nagenoeg gelijk aan 2024. Op Texel is de grootste daling bij de groep ‘2x modaal’ van 19,8% naar 19%.
Categorieën ‘Beneden modaal’ en ‘Modaal’ exact gelijk aan 2024 op Texel
De groep ‘Beneden modaal’ was in 2017 nog goed voor 23,6% aandeel op Texel (Nederland: 34,1%), maar is inmiddels fors gedaald naar 8,3% en daarmee het laagste segment (Nederland 2025: 22,9%). Landelijk was dit altijd het grootste segment sinds de start van deze monitoring in 2017, maar daar is sinds 2024 verandering in gekomen. Landelijk is nu, net als op Texel de groep ‘2,5x modaal of hoger’ de grootste groep.
Vergelijking Nederland versus Texel
Landelijk is zichtbaar dat de groep ‘Beneden modaal’ (plek 2) na de forse daling in 2024 ook in 2025 iets blijft dalen. Waarbij de groep ‘2x Modaal of hoger’ juist een zeer lichte stijging laat zien. Beide segmenten vormen in 2025 iets minder dan een kwart van het totaal, respectievelijk 22,5% en 24,6%. Op Texel zijn in 2025 de segmenten ‘2,5 x modaal of hoger’ en ‘1,5x modaal’ de grootste vertegenwoordigers met respectievelijk 37,4% en 26,0%.
Opvallend lijkt de lichte daling op Texel bij ‘2x modaal’ van 19,8% in 2024 naar 19,0% in 2025, waar dit segment in 2023 nog een hele sterke stijging liet zien. Maar ook landelijk is een hier een soortgelijke ontwikkeling te zien, waar dit segment na een flinke stijging in 2024 nu stabiliseert in 2025 (van 8,9% in 2023 naar 15,0% in 2024 en 2025). Mogelijke verklaring hiervan zijn de gestegen CAO's afgelopen jaar (in 2023 gemiddeld +7%, in 2024 ruim +6% en voor 2025 is de tendens dat de CAO’s minder hard stijgen).
Voor Texel scoren de inkomensgroepen ‘Modaal’ en ‘Beneden modaal’ een aandeel lager dan 10%. Landelijk liggen alle segmenten dicht bij elkaar met percentages tussen de 15,0% en 24,6%. Voor Texel liggen de segmenten veel verder uit elkaar met percentages tussen de 8,3% en 37,4%. Dit beeld is gelijk aan 2024.
Gezinsinkomen (CBS) | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 (= 100) | Texel vs NL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beneden modaal | 8,3 (35) | 8,3 (35) | 10,3 (44) | 10,3 (44) | 9,8 (42) | 18,3 (78) | 21,9 (93) | 19,2 (81) | 23,6 | 36 |
Modaal | 9,3 (55) | 9,3 (55) | 11,9 (70) | 11,8 (70) | 12,1 (72) | 19,8 (117) | 20,7 (123) | 20,1 (119) | 16,9 | 62 |
1,5 x modaal | 26,0 (87) | 25,6 (86) | 27,2 (91) | 27,4 (92) | 24,9 (83) | 19,5 (65) | 19,7 (66) | 20,5 (69) | 29,9 | 116 |
2 x modaal | 19,0 (184) | 19,8 (192) | 11,5 (112) | 11,2 (109) | 11,4 (111) | 15,8 (153) | 14,9 (145) | 15,9 (154) | 10,3 | 126 |
2,5 x modaal of hoger | 37,4 (194) | 37,1 (192) | 39,1 (203) | 39,4 (204) | 41,7 (216) | 26,6 (138) | 22,8 (118) | 24,3 (126) | 19,3 | 152 |
2. Leisure leefstijl
Leisure leefstijlen
Ook dit jaar brengt VVV Texel de Leisure-leefstijlen van haar bezoekers in kaart. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de ‘Leefstijlvinder’, een segmentatiemodel ontwikkeld door MarketResponse en breed toegepast binnen de toeristische sector. Dit model geeft inzicht in de leefstijl van de doelgroep die meerdaags op Texel verblijft, met de nadruk op hun vakantie- en vrijetijdsbesteding.
Stijlzoeker blijft grootste groep, maar laat lichte daling zien sinds 2024
De ‘Stijlzoeker’ is een zelfverzekerde en doelgerichte recreant met een actieve levensstijl, waarbij luxe en comfort belangrijke waarden zijn. Na een stijging in 2022 en 2023 laat deze groep sinds 2024 een lichte daling zien. De Stijlzoeker vormt in 2025 nog steeds de grootste groep bezoekers op Texel met 20,9% van de meerdaagse gasten (in 2024 was dat 21,4%).
Landelijk is juist een kleine stijging te zien: in 2025 bedraagt het aandeel 15,6%. Sinds 2018 is de Stijlzoeker de grootste doelgroep op Texel.
Inzichtzoeker stijgt na dip in 2024
De ‘Inzichtzoeker’ is over het algemeen een wat oudere gast die op zoek is naar rust en inspirerende activiteiten. In 2025 stijgt het aandeel van deze doelgroep op Texel naar 14,7%, waar dat in 2024 nog 13,8% was. Landelijk blijft de groep stabiel met 13,2%, een kleiner aandeel dan op Texel.
Over de afgelopen jaren laat de Inzichtzoeker de sterkste groei zien, zowel lokaal als landelijk – een ontwikkeling die goed past binnen de bredere trend van vergrijzing.
Stijgers: Plezierzoeker en Verbindingzoeker winnen terrein
Voor de ‘Plezierzoeker’ draait vakantie om samen plezier maken. Op pad met familie of vrienden, met activiteiten voor iedereen. Deze groep stijgt op Texel voor het tweede jaar op rij licht: van 15,9% in 2024 naar 16,2% in 2025. Landelijk blijft de Plezierzoeker ook in 2025 het grootste segment met 18,2% (met uitzondering van 2021, toen de ‘Rustzoeker’ tijdelijk groter was).
Op Texel blijft de Stijlzoeker echter sinds 2018 de dominante groep, nog steeds duidelijk groter dan de andere segmenten.
De ‘Verbindingszoeker’, die zich graag inzet voor anderen en in de vrije tijd geniet van natuur, cultuur en rondreizen, laat eveneens een stijging zien. Op Texel groeit deze groep in 2025 naar 12,5% (2024: 11,7%). Ook landelijk is er een lichte toename zichtbaar: van 12,2% in 2024 naar 12,6% in 2025. Opvallend is dat in 2024 juist een kleine terugval zichtbaar was, na twee jaren van groei.
Dalers: Harmoniezoeker en Rustzoeker nemen iets af
De ‘Harmoniezoeker’ is gemoedelijk, vrolijk en gericht op gezelligheid. Ze kiezen graag voor vakanties waarin voor iedereen iets te doen is. In 2025 daalt hun aandeel op Texel naar 12,0%, waarmee ze weer onder de Verbindingszoeker uitkomen.
Landelijk daalt het percentage eveneens licht: van 12,3% in 2024 naar 11,9% in 2025.
Hoewel de Plezierzoeker op Texel stijgt, is er landelijk juist sprake van een kleine daling: van 18,4% in 2024 naar 18,2% in 2025. Toch blijft deze groep in Nederland het grootste segment.
De ‘Rustzoeker’ – die het liefst dicht bij huis blijft, goed voorbereid op reis gaat en veel waarde hecht aan privacy en rust – laat op Texel opnieuw een lichte daling zien: van 13,4% in 2024 naar 12,9% in 2025. Daarmee groeit de afstand tot de Inzichtzoeker (14,7%), terwijl beide groepen in 2024 nog dichter bij elkaar lagen. Landelijk vormt de Rustzoeker een grotere groep, met 17,2% in 2025. Dit percentage lag in 2018 eveneens op 17,2%, na een piek in 2021 van 18,5%.
Conclusie
De verschuivingen binnen de verschillende Leisure-leefstijlen laten zien dat de samenstelling van Texelbezoekers langzaam verandert. Waar de Stijlzoeker zijn dominante positie behoudt, winnen groepen als de Inzichtzoeker en Verbindingszoeker aan terrein. Deze trends bieden waardevolle aanknopingspunten voor Texelse ondernemers: van de manier waarop accommodaties en activiteiten worden gepresenteerd tot de toon van promotiecampagnes en gastbenadering.
Door jaarlijks inzicht te houden in deze ontwikkelingen kan Texel zijn aanbod blijven afstemmen op de wensen van de bezoekers van nu én morgen.
Meer informatie over dit segmentatiemodel: https://leefstijlvinder.nl/
Leisure Leefstijl | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | Texel vs NL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stijlzoekers | 20,9 | 21,4 | 22,8 | 22,6 | 21,5 | 21,9 | 21,1 | 21,2 | 138 |
Plezierzoekers | 16,2 | 15,9 | 15,1 | 15,4 | 15,9 | 18,4 | 17,4 | 17,1 | 87 |
Harmoniezoekers | 12,0 | 13 | 11,2 | 11,7 | 13,6 | 13,3 | 13,2 | 13,4 | 106 |
Rustzoekers | 12,9 | 13,4 | 12,4 | 12,0 | 13,3 | 12,5 | 14,4 | 13,9 | 78 |
Avontuurzoekers | 10,8 | 11,5 | 11,0 | 12,0 | 12,2 | 10,6 | 12,1 | 96 | |
Verbindingzoekers | 12,5 | 11,7 | 12,2 | 12,4 | 11,2 | 11,0 | 11,3 | 11,1 | 96 |
Inzichtzoekers | 14,7 | 13,8 | 14,9 | 14,9 | 12,5 | 10,8 | 11,9 | 11,2 | 106 |
100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |