Onafhankelijk
toeristisch
platform

Samenwerken aan leefbare steden en kernen

Het onderzoeksbureau Q&A Insights & Consultancy heeft in opdracht van Retailagenda medio 2022 onderzoek gedaan naar het toekomstig winkelgedrag van consumenten en de impact hiervan op steden en kernen. Tijdens het onderzoek zijn retailers, vastgoedeigenaren, gemeenten en consumenten gevraagd naar hun verwachtingen voor de komende 5 jaar. De ontwikkelingen zijn samengevat in de rapportage “Samenwerken aan leefbare steden en kernen”.

Samenvatting

Enkele opvallende resultaten uit de rapportage “Samenwerken aan leefbare steden en kernen”:

  • Consument winkelt in de toekomst online en lokaal: ruim 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats. Consumenten verwachten minder vaak een dag(deel) te winkelen en daarvoor ook minder vaak de grote stad te bezoeken. Dagelijkse boodschappen kopen zij het liefst lokaal en voor een mode, elektronica of wonen zijn zij bereid een grotere stad te bezoeken.

  • Geen zin om te betalen voor bezorging: het belang van online winkelen neemt verder toe, al vlakt de groei al wel wat af. Bijna 70% van de consumenten geeft aan dat online shoppen voor hen minder aantrekkelijk wordt als ze moeten betalen voor bezorging. 

  • Digitalisering belangrijk thema: "Driekwart van de ondervraagde mkb-ondernemers erkend het belang van digitalisering, maar meer 41% van de retailers geeft aan hiervoor niet de middelen en capaciteiten te hebben."

  • Van monofunctioneel (winkel-)karakter naar een multifunctioneel karakter: naast winkelen worden functies als horeca, wonen, werken en ontmoeten & verblijven relevanter.

  • Krapte op arbeidsmarkt beïnvloedt winkelbeleving: 80% van de consumenten zegt bijna dagelijks geconfronteerd te worden met: lege schappen, langer wachten voor de kassa, aangepaste openingstijden in winkels en horeca. 

  • Groener, veiliger, duurzamer: bij consumenten is een groeiende behoefte aan meer groen, veiligheid en duurzaamheid. Verduurzaming staat steeds meer bij gemeenten en retailers op de agenda.

Download de gehele rapportage “Samenwerken aan leefbare steden en kernen” via de downloadknop hieronder.

Bron: Retailagenda, Q&A Insights & Consultancy 

Download mogelijkheid

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image