Woensdag 29 en donderdag 30 oktober organiseerde KADO Texel, samen met VVV Texel en het Texels Ondernemers Platform een inspiratietrip naar Zeeland. De reis is bedoeld voor ondernemers, beleidsmakers en vertegenwoordigers uit de Texelse vrijetijdssector. Tijdens het tweedaagse programma stond de vraag centraal: wat kunnen we leren van een regio als Zeeland die, net als Texel, sterk leunt op toerisme, natuur en cultuur?

Leren van Zeeuwse voorbeelden
De groep deed diverse accommodaties aan en leerde Zeeuwse ondernemers kennen met elk een geheel eigen visie op onderwerpen als toerisme, duurzaamheid en toekomstbestendig ondernemerschap. Dezelfde ondernemers vinden elkaar wel weer terug in een initiatief als de Hospitality Hub. In dit project wordt samengewerkt om een gezond arbeidsklimaat te scheppen voor personeel en zo krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan.
De reis bood een waardevolle kans om met collega’s van het eiland en Zeeuwse ondernemers in gesprek te gaan. “Tijdens de gesprekken met Zeeuwse ondernemers herkenden we veel van onze eigen uitdagingen op Texel: het vinden van balans tussen gastvrijheid, leefbaarheid en natuur, en de noodzaak om samen te blijven werken aan een duurzaam toeristisch toekomstbeeld,” zegt Job Schepers, eigenaar Texelse Media.

Verhalen blijven vertellen
De deelnemers bezochten diverse locaties waar toerisme, erfgoed en duurzaamheid elkaar versterken. Zo werd onder meer het Watersnoodmuseum aangedaan, een plek waar verleden, innovatie en beleving samenkomen. De inleiding werd toegespitst op de Texelse ramp en samen met de tentoonstelling in de caissons maakte dit diepe indruk.
“Het Watersnoodmuseum maakte indruk door de verhalen en presentatie. Ook de nieuwe tentoonstelling over klimaatadaptatie vond ik heel goed gedaan,” vertelt Marion Barth, directeur-bestuurder van StichtingTexels Museum. “Interessant om een regio te bezoeken die goed te vergelijken is met Texel. We hebben inspirerende Zeeuwse ondernemers ontmoet en van hen kregen we te horen welke filosofie er achter hun bedrijf zit en hoe belangrijk authenticiteit hierbij is... Op de plek van het museum en ook op de andere locaties die we hebben bezocht, werd me weer duidelijk hoeveel de ‘sense of place’ bijdraagt aan het overbrengen van je verhaal. En dat we deze verhalen moeten blijven vertellen.”

Nieuwe inzichten voor Texel
De Inspiratietrip benadrukte hoe belangrijk het is om als eiland de eigen identiteit te blijven koesteren en tegelijkertijd open te staan voor leren van anderen. Authentieke verhalen, duurzaam ondernemen en verbondenheid met de omgeving blijven daarin de sleutel.
KADO Texel kijkt terug op een geslaagde editie die stof tot nadenken biedt en inspiratie om verder te bouwen aan een toekomstbestendige toeristische sector op Texel.
Lees op de website van TOP Texel het volledige verslag.

